8 Haziran 2008 Pazar

STRATEJİK PLANLAMA SÜRECİ

“Kurumsal Farkındalık” yazımda, “Stratejik planlama” kavramı üzerinde durmuş ve şöyle tanımlamıştım: “Stratejik planlama, organizasyonun bulunduğu nokta ile ulaşmayı arzu ettiği yer arasındaki yolu tarif eden bir yol haritasıdır.”. Bu tanımın ardından, “Stratejik Planlama”nın bir sadece bir belge olmadığını, geleceğe yönelik bir süreç olduğunu vurgulamıştım. Bu sürecin ilk aşaması olan, SWOT Analizi’nden bahsetmiştim.

Her işletme(organizasyon), bu analizi yaparak, “Şuan ki” durumları görmeleri mümkün olacağını belirtmiştim. Peki süreç bu kadar mı? Hayır tabii… Sürecin devamında yapılacak başka adımlar da yer almaktadır. “Stratejik Planlama Süreci”nin bir sonraki adımında, “Nereye varmak istiyoruz?” sorusunun yanıtı bulmak gerekecektir. Bu aşamada; “Misyon ve Vizyon” kavramları önemlidir.

Misyon; var oluş nedenidir.” Misyon oluşturmanın şu önemli özellikleri vardır: Misyon;
1.Zorlayıcı, harekete geçiricidir ve tüm ekibin aynı amaca kendini adamasını sağlar.
2.Dikkatleri tek ve belirgin bir noktada toplayacak, açık, kısa, ilham verici bir cümleler tercih edilir.
3.Ekiplerin var oluş nedenlerini bilme gereksinimine yanıt verirler.
4.Yayınlanmış bir ifade ile açıklanır.

Misyon oluşturmada aşağıdaki soruların yanıtları aranır:
1.Kimsiniz?
2.Ne yapıyorsunuz?
3.Kim için yapıyorsunuz?
4.Niçin Yapıyorsunuz?
5.Sizi özel kılan nedir?

Misyonu oluşturduktan sonra, “Vizyon Belirleme” aşamasına gelir sıra.

Vizyon; ulaşılmak istenen yerdir.”. Bir gelecek duygusudur. Herkes tarafından paylaşılan bir vizyon, işletmeye ait olma duygusunu geliştirir, amaçların sürekliliğini sağlar. Bugüne ve geleceğe anlam katar, liderlere ve çalışanlara harekete geçme gücü verir.

Belirlenen vizyona ulaşmada bize güç verecek unsurlardan birisi; “Temel ve Etik değerlerimiz”dir. “Temel ve etik değerlerimiz; organizasyonumuzu bugüne taşıyan, bize ait, bizi tanımlayan özelliklerimizdir.” Bugüne kadar iş yapışımızı, ilişkilerimizi, başarımızı etkileyen en güçlü yönlerimizdir.

Ardından; Ana ve ara stratejilerin belirlenmesi, politika ve hedeflerin belirlenmesi ile “Stratejik planlama süreci”nin, “Nereye varmak istiyoruz?” aşaması gerçekleştirilir.

Bu sürecin devamında; “Gitmek istediğimiz yere nasıl ulaşırız?” sorusu vardır. Bu sorunun yanıtı ise; iş ve kaynak planlaması ile bulunabilir.

Stratejik planlama sürecinin son bölümünde ise, “Başarımızı nasıl izleyebiliriz ve ölçebiliriz?” sorusu gündeme gelmektedir. Yani; izleme ve ölçme-değerlendirme aşamasıdır. Çünkü, ölçülemeyen, kontrol edilemez. Kontrol edilemeyen de geliştirilemez yada değiştirilemez. Bu amaçla; raporlama ve performans göstergeleri kullanılması ön plana çıkar.

Hiç yorum yok: