27 Haziran 2008 Cuma

YÖNETİCİ Mİ? LİDER Mİ?

Bu paylaşımımızda “yönetici” ile “lider” kavramları üzerinde duracağız.

Yönetim, bireylerin gereksinimlerini gruplar tarafından yapılan faaliyetler yoluyla karşılamaya çalışması sonucu ortaya çıkar. Bu yolla, hem grubun hem de bireyin amaçlarının gerçekleşmesi kolaylaştırılmış olur. O halde, yönetim, gerek bireylerin, gerekse toplulukların belirli türden amaçlarının gerçekleştirilebilmesini kolaylaştırmaya yönelik bir faaliyettir.

Peki; yöneticilik işi, sağduyuya ve sevgiye dayalı bir sanat mıdır? Bir insanın çalışmak yoluyla elde edebileceği birtakım yetenek ve becerilere bağlı bir iş midir? Bir bilim dalı mıdır? Yoksa bunların hepsinin karışımı denilebilecek bir konu mudur?

Yöneticileri değerlendirmede uzun yıllar 2 temel kriter kullanılmıştır: Bunlardan birincisi yöneticinin kişiliği ile ilgili olması. İkincisi ise; kararların alınış tarzı ve karar almada kullanılan yöntemlerin etkinliğidir. Daha sonraları; bir yöneticiye düşen işin, bir iş yerinde kendisine bağlı elemanlar grubu ile diğer elemanlar arasında yaklaştırıcı ve bağlayıcı ilişkiler kurmanın önemi savunulmaya başlanmıştır.

Bir yöneticiye düşen iş; gerek kuruluşun, gerekse görevli kişilerin amaçlarının gerçekleştirilebilmesine yardımcı olabilecek bir hava yaratabilmektir. Bunu yerine getirebilmesi için bir yöneticinin ne gibi özelliklere sahip ve nasıl bir insan olması gerektiği hususunda bir yargıya varabilmek oldukça zordur. Bunların yanında, bir yöneticinin başarı sağlayabilmesi için kendi alanında bir miktar teknik yeteneklere sahip olmasının zorunlu olduğunu da hemen eklemem gerek.

Aşağıda, “İyi bir yönetici”nin özelliklerini bulacaksınız. Sizlerin, bu özellikleri okuyarak, kendinizin nerede olduğunuzu değerlendireceğinizi, bir sonuç çıkaracağınızı düşünüyorum.
1. İyi bir yönetici, hedeflerine ulaşmak için beraber hareket eden bir ekip kurma konusundaki kararlıdır.
2. Başkalarına öğrettiklerini gerçek yaşamda uygular ve herkese örnek olacak şekilde saygı görmeyi hak eder.
3. Büyük yöneticiler, yakın arkadaş olmazlar.
4. “Sevilenler” oyununu oynamazlar. Hak ve adil olma konusunda duyarlıdırlar.
5. Büyük yöneticiler, geleceğe yönelik vizyon geliştirirler.
6. Askıda kalan sorunlara yönelir ve hızlı bir şekilde sağlam kararlar alırlar.
7. Risk almayı teşvik ederler. Gelişmek için risk almak gerektiğine inanırlar.
8. Üst düzey insanları işe almada, eğitmede ve elde tutmada uzmandırlar.
9. İyi yöneticiler, değişimi sağlıklı bulurlar. Değişim, bir ofise heyecan katar. İnsanları coşturur.
10. İnsanlara, rahat olma ihtiyaçlarını kullanarak kişisel imgelerini değiştirmede yardımcı olurlar.

Liderlik; kısaca, insanları belli amaçlara yöneltme yeteneğidir. Lider ise, grup üyelerini bir araya toplayan ve onları grup amaçlarına güdüleyen insandır. Diğer bir deyişle, lideri, grup üyeleri tarafından izlenen kişi olarak da tanımlayabiliriz. Lider aynı zamanda; bir grubu belirlenen, istenen amaçlar doğrultusunda başarılı olmaya güdüleyen, yönlendiren, yönelten kişidir.

Lideri grup üyelerinden ayırmanın iki yolu vardır. Birincisi grup içerisinde kimin diğerlerinin üzerinde daha çok etkili olduğu, ikincisi ise üyelerden hangisinin diğer üyeleri belirlenen hedeflere yöneltmede daha etkili olduğudur.

Liderlerin en önemli özelliklerini şöyle sıralayabiliriz.

1.Güçlü Kişilik Özellikleri
2.Üstün Organizasyon Yeteneği
3.Etkin İnsan Gücü Yönetimi
4.Yüksek Kurumsal Güç

Şimdi biraz daha detaya girerek, bu başlıkların ne demek olduğuna bakalım.

1. Güçlü Kişilik Özellikleri:
a. Açıklık,
b. Karizma,
c. Mücadele ruhu,
d. Yaratıcılık(Innovation),
e. Güven,
f. Nitelik ve bilgi,
g. İletişime, fikirlere ve değişime açıklık,
h. Tutku,
i. Çalışkanlık,
j. Güvenilirlik.

2. Üstün Organizasyon Yeteneği :
a. Yetki devri,
b. Ortaklarla çalışmak,
c. Hedef oluşturmak,
d. İnsan ve bilgi odaklı olmak,
e. Organizasyonu bütünüyle görebilmek,
f. Uzağı görebilmek,
g. Yetenek + Yetkinlik = Yeterlilik (Yetki Devri ),
h. Paylaşmak,
i. Paraya ve hiyerarşiye odaklı değil,

3. Etkin İnsan Gücü Yönetimi:
a. Çatışma yönetimi ve iletişim yeteneği,
b. Durumsal liderlik,
c. Motivasyon yaratma,
d. Yetenekleri açığa çıkartma,
e. Takım oluşturma,
f. Adil ödüllendirme,
g. Farklı bakış açılarını bir arada tutabilme,
h. Takım üyelerinin motivasyon becerisini arttırmak.

4. Yüksek Kurumsal Güç:
a. Yatay hiyerarşiyi oluşturmak,
b. Kurum aidiyetini sağlamak,
c. Toplam Kalite Duygusunu benimsetmek,
d. Müşteri odaklı düşünmek,
e. Rekabet gücü ve esnekliğe sahip olmak,
f. Değişime ve öğrenmeye açık olmak.

Hiç yorum yok: