8 Haziran 2008 Pazar

YÖNETİM SANATI

“Yönetim bir sanat mıdır?”. Evet! Yönetim bir sanattır. Ancak bu sanat nasıl bir sanattır? Özellikleri nelerdir? İşlevleri nelerdir?

Bu soruların yanıtlarına geçmeden önce Çiçero’un ünlü bir sözünü sizlerle paylaşmak istiyorum. Demiş ki Çiçero: “Rastgele seçilen bir yönetici; kur’a ile seçilmiş bir gemi kaptanından farksızdır. Her ikisinin de sonu mutlak batıştır.” Ne dersiniz!.. Haklı olabilir mi?

Yönetimin tanımı ile başlayalım. Yönetim; “Organizasyon kaynaklarının etkin ve yeterli biçimde planlanması, örgütlenmesi, yöneltilmesi, ve denetlenmesi yoluyla organizasyon amaçlarına erişilmesidir.” Daha kısa bir tanımını eski yönetim bilimcilerden Mary Parker FOLLET yapmıştır. Yönetim için; “insanlar aracılığıyla iş yapma sanatıdır.” demiştir.

Bu yapılan tanımlar içerisinden “Yönetim” kavramının özellikleri ayıklayalım.
1.Öncelikle; yönetim faaliyetinde, insanın insanlarla olan ilişkisinde bahsedebiliriz.
2.Ayrıca; bir yönetim faaliyetinden söz edebilmemiz için, bir yönetici ile birlikte en az bir yönetilenin olması gerekmektedir.
3.Bir başka özelliği; yönetim faaliyetinin, bir veya birden fazla amacın gerçekleştirilmesine yönelik bir faaliyet olmasıdır.
4.Buna ek olarak; yönetim faaliyetinin belirlenen amaçlara ulaşması iş birliğini gerektirmektedir. Her yöneticinin işletme faaliyetlerinin paylaşılması noktasında iş bölümü yapmaları işletme yönetimi için gereklidir.

“Yönetim” kavramının genel özelliklerinden bahsettikten sonra, tanımda da açıkça belirtildiği üzere, planlama, örgütleme(kadrolama), organizasyon, yöneltme ve denetim işlevleri mevcuttur. Bu işlevleri şöyle açmamız mümkündür:
1. Planlama: Gelecekteki organizasyon şekli ve amaçları için gerekli görevlerin ve kaynakların kararlaştırılmasıdır.
2. Organizasyon: Yapılacak işlerin belirlenmesini ve bu işleri kimlerin yapacağının belirlenmesidir.
3. Kadrolama: İşletmede nerede, ne zaman hangi nitelikte iş gücüne ihtiyaç duyulacağının doğru olarak saptanmasıdır.
4. Yöneltme: Organizasyon amaçlarına ulaşmak için iş görenleri motive etmek harekete geçirme fonksiyonudur.
5. Denetim: Organizasyonun amaçlara ulaşıp ulaşmadığının ya da ne ölçüde ulaşıldığının saptanması ve düzeltici önlemlerin alınmasıdır.

Hiç yorum yok: