14 Ağustos 2008 Perşembe

NEDEN MARKALARIN %90’I BAŞARISIZ?

Marka oluşturma anlayışı, iktidar(lider) konumlarındaki insanların, kimliklerini vurgulamak amacıyla eşyalarına damga koydurdukları eski çağlara kadar uzanır. Ticaret geliştikçe, belli markalar kalite, tanınma, ilişki, mülkiyet ve güven gibi kavramların temsilcileri olarak ortaya çıkmıştır. Buradaki amaç, satın alma kararlarını kolaylaştırmak ve satışları arttırmaktır.

Marka oluşturma, 2 temel yapı taşından oluşur: Kurumsal imaj ve ürün imajı. Bunların her ikisi de birine kilit, diğerine anahtar diyebileceğimiz iki alt unsur içerir. Kilit, doyurulmamış bir gereksinimin söz konusu olduğu pazar segmenti; anahtar ise, o gereksinimin rakiplerinden daha iyi bir şekilde karşılanması amacıyla yaratılmış olan ürünün imajıdır.

BİR MARKA OLUŞTURMAK

Bir marka oluşturmak için aşağıdaki 10 adımlık süreci uygulamalısınız:

  1. Adım: Bir SWOT Analizi yapın...
  2. Adım: Pazarınızı tanımlayın...
  3. Adım: Şirket genelindeki kilitleri tanımlayın... İşletmenizin, rakiplerinden daha iyi karşılayabileceği türden gereksinimlerin söz konusu olduğu pazar segmentlerinin hangileri olduğunu belirleyin.
  4. Adım: O pazarda nasıl tanındığınızı saptayın... İşletmenizin o pazarda herhangi bir imajı var mı? Varsa nasıl? Basit bir araştırma: Yani insanlara, işletmenizi düşündüklerinde akıllarına ilk gelen kavramların neler olduğunu sormak nasıl algılandığınızı görmenize yardımcı olur.
  5. Adım: Kurumsal düzeyde anahtar yaratın... Ya pazarda yeni olduğunuz ya da var olan imajınızın işe yaramadığı için bir kurumsal imaj yaratmanız gerekiyor olabilir. Bunun için öncelikle misyon bildirinizi oluşturmanız gerekmektedir. Şu noktalara odaklanın. (A) Güçlü yönlerinizi kullanarak hedefleyebileceğiniz en kazançlı kilitlerin yada pazar segmentlerinin hangileri olduğunu saptayın. (B) Bu segmentlere şirketinizin ne yaptığını açıklıkla anlatın. (C) Şirketinizin diğerlerinden farklı kılan unsurları ve sizinle iş yapmanın müşterilerinize sağlayacağı yararları açıkça belirtin.
  6. Adım: Kurumsal kimlik yaratın... İsim, logo, renk, yazı tipi boyutu ve kurumsal slogan.
  7. Adım: Ürün kilitlerini saptayın... Ürün ve hizmetlerinizin her biri için henüz doyurulmamış, sizin karşılayabileceğiniz gereksinimlerin söz konusu olduğu hedef pazar segmentlerinin hangileri olduğunu saptayın.
  8. Adım: Ürün anahtarları yaratın... Her ürün için farklı anahtarlar yaratın ama kopya etmeyin. Farklılık rekabeti en aza indirir. İmajınızla yarattığınız beklentiyi karşılamak için ne gerekiyorsa yapmanızı sağlar.
  9. Adım: Anlatın...
  10. Adım: Sonuçları ölçün ve inceleyin... Uygulama sonuçlarının ölçülmesi ve incelenmesi, neyin işe yarayıp neyin yaramadığını ve bu nedenlerini görmek açısından gereklidir.

    Ne dersiniz! Çok zor görünmüyor değil mi? İşletmelerimizin %90’ı, kendilerinin birer marka olduklarını söyleseler de, aslında sistematik olarak yukarıda yer alan maddelerin hepsini uygulayan işletme sayısı azdır. Ekonomik depresyon geçirdiğimiz bu günlerde, belki de yeniden yapılanmanın ve radikal değişikliklerin zamanı gelmiştir.

    Sızlanmadan vazgeçip, şapkanızı önünüze koyun ve gerekiyorsa (bence gerekiyor) bir uzmandan destek alarak, bu kriz ortamından en kazançlı çıkın.

Hiç yorum yok: